שלושה מכל ארבעה עולים מרוסיה לא רואים את "ארץ נהדרת", לא יודעים מי זו הקופאית לובה - וגם לא ממש איכפת להם

בשבוע האחרון של חודש ינואר, ביצעה חברת גיאוקרטוגרפיה , ביוזמת משרד הפרסום לאה גרינשפן סקר בקרב מדגם ארצי ומייצג של נשים וגברים באוכלוסיית העולים ממדינות חבר העמים, עולה כי רק כ-23% במגזר הרוסי מכירים את "לובה" מ"ארץ נהדרת".



 
  הסקר הוזמן ע"י חברת "לאה גרינשפן פרסום ויעוץ בשיווק בע"מ", המתמחה בפרסום למגזר הרוסי, במטרה לבדוק איך והאם השתנו תגובות אוכלוסיית יוצאי מדינות חבר העמים לדמויות רוסיות "סטיגמטיות" כחלק מהסטירה הישראלית.

ממצאי הסקר מעידים כי 76.8% במגזר הרוסי אינם מכירים את הדמות של לובה (כמעט פי שניים יותר מאשר באוכלוסייה הכללית). נתון זה מחזק שוב את העובדה כי אוכלוסייה זו היא עדיין אקס-טריטוריאלית בהיבט החברתי והתרבותי, למרות שרובה נמצא בארץ בממוצע כעשור שנים.

כתוצאה מכך בוחר קהל זה בתכנים שונים לחלוטין מאלה של האוכלוסייה הכללית, צופה בערוצי הטלוויזיה ברוסית וממאן לראות ב"אושיות תרבות" ישראליות ובתכנים הפופולאריים המקומיים אבני דרך בהתפתחותם המנטאלית.

רק כ-23% במגזר הרוסי ציינו כי הם מכירים את "לובה" מ"ארץ נהדרת" ורובם משתייכים לקבוצת הגיל הצעירה של 18 עד 34. הצעירים, הם אלה הצופים מידי פעם בתוכניות הטלוויזיה הישראלית והם גם אלה המכירים את "לובה". קבוצת אוכלוסייה זו כבר משולבת יותר בתרבות המקומית ומסוגלת לצחוק וליהנות מדמותה של "לובה", כמעט כמו ישראלים וותיקים.

קבוצת האוכלוסייה המבוגרת, פחות סלחנית וסבלנית בהיבט של לובה הקופאית וה"קשה קשה" שלה. גילאי 35-54 הם הגרעין הצרכני של המגזר הרוסי בישראל ועבורם "לובה" כמעט ואינה קיימת (ראו תוצאות הסקר) שהרי הם אינם צופים כמעט בערוצי הטלוויזיה בעברית ואלה שמכירים את הדמות מקרב קבוצת גיל זו מבחינתם "לובה" אינה דמות להזדהות וצחוק. מפרסם שיחליט למשל להשתמש בדמותה של "לובה" כפלטפורמה לקמפיין פרסומי עלול להפסיד "נקודות" בקרב הצרכנים מהמגזר הרוסי. באותה מידה קמפיינים בעברית העוברים אדפטציה לפרסום עבור קהל היעד של המגזר הרוסי ונשענים על דמויות אהודות מהטלוויזיה או סלבס אחרים שוגים בתפיסת האפקטיביות שלהם בקרב המגזר הרוסי. רוב הדמויות ה"ישראליות" אינן מזוהות ועל כן אינן מצליחות להעביר את המסרים הרלוונטיים.

ממצאים נוספים בקרב קבוצת ה- 23% המכירים את "לובה":
 74.4% ציינו שהיא מצחיקה אותם - בעיקר בקרב קבוצת הגיל 18-34, אקדמאיים, רווקים, גברים ונשים במידה שווה.
 32.9% ציינו כי "לובה" מקרבת את החברה הישראלית אל העולים - לעומת 17.2% שציינו כי היא מרחיקה בין האוכלוסיות האלה. הצעירים, 18-34, רואים את "לובה" כמקרבת לבבות בעוד קבוצת הגיל המבוגרת יותר, 35-54, טוענת שהיא מגדילה את המרחק בין הישראלים לעולי חבר העמים.
 22.4%, ציינו כי בעקבות התוכנית "ארץ נהדרת" ו"לובה" הישראלים יותר סבלניים כלפי קופאיות עולות (לעומת 6.7% החושבים כי הם פחות סבלניים) - בעיקר גברים גילאי 18-34 ,אקדמאים, יוצאי רוסיה.
 60.6% ציינו כי הם אינם מזדהים עם הקשיים ש"לובה" עוברת - בעיקר גברים, ברמת השכלה והכנסה ממוצעת, תושבי ירושלים ודרום הארץ.

"אותות", מרץ 2004
 
 
English |  צור קשר |   בית הספר לפרסום |   מאמרים |   פסטיבל קולנוע רוסי |   המגזר הרוסי |   פורטפוליו |  פרופיל החברה