ראוי להצדיע לולאדימיר גוסינסקי, איש העסקים הרוסי, בעליה של חברת התקשורת מדיה מוסט, ולערוץ הטלוויזיה ברוסית - RTV אינטרנשניונל, שבבעלותו, על מפגן התרבות המרשים, "מרוסיה באהבה", שנערך, זו הפעם הרביעית, בפארק הירקון בתל אביב.

ראוי להצדיע ללמעלה מרבע מיליון איש, מבוגרים צעירים וילדים, שגדשו את הפארק ב- 15/5/03, לכבוד יום העצמאות של מדינת ישראל ולציון יום הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השניה, אשר, במבטא רוסי, שניצני ישראליות כבר נבטו בו, שרו בקול ובגאווה את "התקווה".

 
  ראוי להסיר את הכובע בפני כוכבי הרוק והפופ הרוסיים שהגיעו לישראל מצויידים ברפרטואר עשיר ומסעיר, ולאמנים הישראלים שתרמו את חלקם.

מותר להתרגש מן התופעה: המגזר הרוסי, הגאה בשפתו, מורשתו ותרבותו, חוגג בישראל, ללא עכבות, או רגשיי נחיתות, בשפה שהכי נוח לו להתבטא, ועם האמנים שהוא מתעקש להעריץ. מותר גם להגיד: כל הכבוד!

מסורת מסורת תחילתה של המסורת, בשנת 1998, במלאת 50 למדינת ישראל, ולרגל החדרת הערוץ NTV אינטרנשיונל (היום RTVi) לישראל. 200,000 איש שהגיעו אז לפארק, לצפות במגה-סטארים: ולרי לאונטיב, ליאוניד אגוטין ואלכסנדר בויינוב, לא הכזיבו. ההצלחה הביאה את הנהלת מדיה מוסט ו- NTV אינטרנשיונל, לחזור אל הפארק, גם בשנת 2000. הפעם הגיעו כבר קרוב לרבע מיליון איש והם הריעו ממושכות לכוכביהם הרוסים: לאונטיב, גזמוב, שפוטינסקי ולזמרת דיאנה גורצקיה.

בשנת 2002 - חרף גל הפיגועים, לא נרתעו כ- 100,000 איש להגיע. וגם הפעם מצאו שם את לאונטיב, ועמו: את ולרי מלדזה ונטשה קרלובה, וכן אמנים ישראלים כמו דץ ודצה, וארקדי דוכין. ואילו השנה, 2003, נשברו כל השיאים: יותר מרבע מיליון צופים נלהבים, קידמו את קירקורוב, ניקולייב, מאשה רספוטינה, להקות פופ ססגוניות, ומי אם לא? - ולרי לאונטיב כמובן. האמנים הישראלים: שלומית אהרון ושאפובלוב, תרמו את הצד הישראלי וגם ראש הממשלה שהגיע לביקור, לא יכול היה להסתיר את התרגשותו, אותה ביטא באוצר המילים הרוסי מבית אמא.

סוף סוף התקשורת הישראלית
"מרוסיה באהבה" הפכה לעובדה קיימת. התקשורת הישראלית, שעד כה התעלמה מן התופעה, "גילתה" אותה השנה בגדול. כיתוב ענק - "מרוסיה באהבה", עיטר את תמונת הכוכבים, על שליש עמוד, בשער העתון "מעריב", דוחק הצדה את השביתה הגדולה במשק, את מגפת הסארס, ואת "מפת הדרכים". "ידיעות אחרונות" ו"הארץ" התייחסו אף הם בהרחבה, וניידת של הערוץ הראשון, פרצה, עם תמונת ההמונים, אל מהדורת החדשות המרכזית.

הזדמנות מסחרית ופוליטית
גם החברות המסחריות, הבחינו בפוטנציאל העצום של אירוע מסוג זה ונותני חסות ביניהם "בזק בינלאומי", "סלקום", "מעריב", "YES", "קוקה קולה", "אל על" ורשת "ישרוטל", קידמו את המוני החוגגים. שטחי תצוגה מרשימים, מתנות, חומר פרסומי והחתמות מנויים, הוסיפו לנופך ה"קרנבלי" של האירוע וזכו להיענות רבה. לחלק מן החברות ("YES", "בזק בינלאומי"), לא הייתה זו הפעם הראשונה ונוכחותם בשטח הפכה כבר לעובדה. כך למשל, חברת "בזק בינלאומי", מעודדת מ- 10,000 לקוחות שהשתייכו אליה בשנת 2000, בעודם ממתינים לאמנים האהובים עליהם, הגדילה עשות אף יותר השנה ותיגברה את החשיפה והפריסה בשטח. אכן, אין ספק כי החברות המסחריות בישראל הפנימו את האפקטיביות הרבה של האירוע בהקשר ישיר ומיידי לפעילות שיווק וקידום מכירות. ההזדמנות המסחרית והתדמיתית הייחודית, אותה מזמנים המוני המגזר הרוסי המתכנסים בחסות המופע "מרוסיה באהבה" בפארק הירקון בתל אביב, הוכחה השנה סופית.

הפוליטיקאים, איך לא? גילו גם הם את כר הדשא והתגודדו באוהל הענק שהוקם מאחורי הקלעים, בו אירחו ולדימיר גוסינסקי והנהלת RTV אינטרנשניונל את אורחיהם הרבים.

משמעות לאומית
כאשר למעלה מרבע מיליון איש מתוך מגזר המונה כ- 1.1 מיליון איש, חוזרים ומתייצבים, זו הפעם הרביעית בתוך תקופה של חמש שנים, לחגוג את עצמאות ישראל ואת יום הנצחון על הנאצים, בפארק הירקון, יש לצמד המלים: "מרוסיה באהבה", משמעות לאומית ברוכה. ברוכה לכולנו.

"אותות", יוני 2003
 
 
English |  צור קשר |   בית הספר לפרסום |   מאמרים |   פסטיבל קולנוע רוסי |   המגזר הרוסי |   פורטפוליו |  פרופיל החברה